donderdag 28 juli 2016

Ondergoed

Ik bewaar alle kleine stukjes stof waarvan ik denk dat ik er nog wel iets mee kan maken. Al is het maar als accentje hier of daar of misschien voor later kleertjes voor de Barbie. Hoewel dat laatste waarschijnlijk niet gaat gebeuren. J. was nooit een poppenmoeder maar ook K. weet niet goed wat ze met poppen doen moet. Ze hebben ze wel, dat is het probleem niet. Alleen nadat ze de poppen aangekleed hebben, weten ze het niet meer. Dan is het klaar. J. had vroeger ook Barbies. Ze heeft er welgeteld 2x mee gespeeld en dat was het. En K. verklaarde vorige week: "de poppenspullen moeten maar naar de vliering mama, ik speel er toch niet mee". En die is pas 4,5. Zucht..... Wat moet ik nu met al die restjes tricot die ik heb liggen?


Onderbroeken J. voor bij haar bh-tjes

















En toen borrelde er een ideetje op van binnen. Ondergoed! Daar heb je niet zo veel stof voor nodig. Ik ging dus op zoek naar patronen voor ondergoed. Ik kwam er een aantal tegen voor kleine kinderen tot een jaar of 8 maar groter ging het niet. Tot ik via Amerikaanse blogs terecht kwam bij het merk Jalie. En daar hadden ze een patroon voor de hele familie voor diverse soorten ondergoed.


Onderbroeken K.




















Het patroon was snel aangeschaft, geprint en geknipt. De eerste modellen waren echter niet geheel naar mijn zin. Volgens het patroon naai je elastiek van 0,6 cm breed licht uitgerekt langs de beenopening. Vervolgens vouw je het naar binnen om en stik je het door. Met de taille doe je dat ook maar dan met elastiek van 2 cm breed. En ik was niet blij met de beenopeningen. Het elastiek golft en ligt niet plat. Het is gewoon niet mooi. Als de dames het aanhebben zie je het niet hoor en ze zeggen dat de onderbroeken lekker zitten maar ik vind het gewoon niet mooi. Dus zocht ik op het wijde web naar een andere manier.

Onderbroeken K.























Ik ontdekte dat de makkelijkste en mooiste manier het afwerken met omvouwelastiek is. En laat ik dat nou toevallig ook nog in huis hebben! Ik maakte meteen een paarse versie voor J. mét omvouwelastiek in een zwart met gouden houndstooth print. En toen was ik verkocht: dit werd wel mooi! Omdat er in mijn voorraad omvouwelastiek alleen maar leuke printjes waren (zie bijvoorbeeld de zebra hier onder) en geen effen soorten bestelde ik hier meer elastiek in effen kleuren. En daarna ging ik los. Ik maakte voor beide dames uiteindelijk 7 onderbroeken. En voor J. maakte ik ook nog 4 hemdjes door een bestaand hemdje na te maken.


Setjes J.
Detail hemdje




















Het klinkt misschien raar, maar ik vind het zo'n leuk werkje om te doen. En je hebt er inderdaad niet veel stof voor nodig. Ik heb in een week tijd heel wat restjes opgemaakt. Heerlijk! Een opgeruimde stoffenkast en vrolijk ondergoed voor de dames. En als je dan bij het wassen merkt dat al het ondergoed dat de dames gedragen hebben in een week het zelfgemaakte ondergoed is, dan moet het toch wel lekker zitten ook!

Ondergoed J.























Dossiers:

Patroon onderbroeken: Jalie 3242
Stof: diverse resten tricot
Fournituren: elastiek 2 cm breed van de markt, omvouwelastiek van Elastic by the Yard en Chellebel
Maten: H voor K. (4,5 jaar) en R voor J. (11,5 jaar)

Patroon hemdje: zelf getekend
Stof: diverse resten tricot
Fournituren: omvouwelastiek van Elastic by the Yard en Chellebel, ringetjes en schuifjes van de markt
Maat: ca. 164

Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten