donderdag 21 juli 2016

Maxi-rok

Toen ik samen met J. haar wensenlijstje voor zomerkleding samenstelde (let wel: WENSEN-lijstje. Niet alles wat daar op staat wordt ook daadwerkelijk gemaakt!), stond daar een maxi-rok op. Ik twijfelde eerst heel erg, zou dat wel staan? Is het niet te ouwelijk? En hoe doe je dat dan op de fiets? J. wist vakkundig alle tegenargumenten weg te wimpelen waardoor ik beloofde een maxi-rok voor haar te maken.
Een paar weken later was er nog steeds geen maxi-rok, wel was er een uitstapje van ons tweetjes naar een stoffenmarkt in Amsterdam Noord. Gezellig samen op pad, lekker stofjes uitzoeken voor de zomer- en ook alvast een beetje voor de herfstgarderobe. Heel gezellig, we hebben het echt leuk gehad met z'n tweetjes!

























En daar kwamen we dé stof tegen. Voor een maxi-rok wel te verstaan. Een dunne, witte stof van onbekende samenstelling al vermoed ik een heel hoog percentage polyester. De stof wordt gesierd met allerlei lijnen in blauw en roze. Omdat we op dat moment nog aan ons "verkenningsrondje" bezig waren, lieten we hem nog even liggen. Nadat we ons rondje gelopen hadden en wat gegeten hadden op een klein terrasje, begonnen we opnieuw met ons rondje. We hadden besloten waar we naar terug wilden, welke stoffen er in ieder geval mee naar huis gingen én wat daar dan van gemaakt zou worden.
























Eén van de eerste haltes was de kraam met dé stof voor dé maxi-rok. J. was helemaal in haar nopjes dat de stof er nog was. En voor een kleine € 3,00 de meter nam ik hem mee naar huis. En nog veel meer stoffen uiteraard. In de auto kon J. zich niet langer inhouden en vroeg: "Mam, maak je straks als eerste mijn maxi-rok?"
























De rok was niet moeilijk om te maken. Ik mat haar taille en de lengte die de rok moest hebben. Naaide een lange koker, zoomde de onderrand, maakte een tunnel voor elastiek in de taille en klaar. Dacht ik.
De eerste keer dragen scheurde ze er al uit op de zijnaad. Reden: te weinig loopruimte. Ik knipte toen de naad open tot net boven haar knie en maakte daar een loopsplit. Nu gaat het goed, kan ze goed lopen met de rok en zelfs goed fietsen. En het allerbelangrijkste: J. is er ontzettend blij mee. Ze draagt hem met het blauwe hemdje uit dit bericht en slippers en ziet er zo groot uit als ze hem aan heeft. Maar het staat haar echt goed.

























Ik ben een trotse moeder.

Dossier:

Patroon: is er niet. Gewoon een rechte lap dichtnaaien, zoom, split en elastiektunnel en klaar.
Stof: van de markt
Maat: 164

Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten