woensdag 2 maart 2016

Strokenrok met shirt

Een tijd geleden kocht ik op Marktplaats een pakketje stof. Dat het kleine lapjes waren wist ik wel, maar dat een Jelly Roll betekend dat je lange, smalle stroken krijgt, was me eventjes ontgaan. Die stroken hebben een hele tijd op mijn buro gelegen en ik had werkelijk geen idee wat ik er mee moest doen.
Na een tijd bladerde ik weer eens door oude Knippies en zag toen een rokje gemaakt van oude stropdassen en toen ging mij een lichtje op: ik zou de stroken aan de lange kanten aan elkaar naaien tot een lap en daar een eenvoudig rimpelrokje van maken.













Zo gezegd, zo gedaan. Toen alle stroken aan elkaar zaten, heb ik ze allemaal smal op de kant doorgestikt zodat ze wat platter zouden blijven liggen en naaide de lap dicht tot een koker. Daarna knipte ik een tailleband van rode tricot, naaide de korte kanten aan elkaar en vouwde hem dubbel om een tunnel te vormen. Vervolgens rimpelde ik het rokdeel tot de zelfde wijdte als de tailleband en stikte het op elkaar. Daarna nog elastiek door de tunnel en een zoom in de onderkant en klaar was het rokje.


















Natuurlijk moest er nog een bijpassend shirtje bij komen. Van dezelfde rode tricot als de tailleband naaide ik een shirt met lange mouwen. Van een restje van de rokjesstof naaide ik een bloem. Met een vrolijke paillettenrand en een knoop in het midden. Deze naaide ik op het shirt. Achter de bloem streek ik een stukje vlieseline ter versteviging want de bloem is best zwaar.















Samen met een witte legging draagt K. dit setje met veel plezier.
























Dossiers:

Rokje
Patroon: zelf verzonnen
Stof: diverse stroken quilting katoen van een Jelly Roll, rode tricot uit de voorraad
Fournituren: elastiek van de markt
Maat: ca. 110

Shirt:
Patroon: Rowan Tee van Titchy Threads
Stof: tricot uit de voorraad
Fournituren: paillettenband van de markt, knoop uit de voorraad
Maat: 4y

Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten