zaterdag 4 juli 2015

Neon ruffles en zigzags

J. wordt al een echte tiener. Ze begint een uitgesproken mening te krijgen over kleding en weet steeds beter wat ze leuk vindt om aan te trekken. Ze weet nóg beter wat ze niet aan wil en dat zijn onder andere kleren met schattige prints, te veel wit en/of te veel tierelantijntjes. Enter: zwart-wit prints met strakke lijnen, neongeel waar je - echt waar - je zonnenbril voor nodig hebt en een mooie turquoise tint.


Eén van haar wensen voor deze zomer: hemdjes. Met een bijpassende rok. En nadat ik haar gewezen had op een bolerootje die dan ook maar. Maar wel in het zwart. Zo gezegd zo gedaan. De stofjes waren snel uitgezocht en de patronen waren niet al te ingewikkeld want zoals net al gezegd: geen tierelantijntjes graag!

De rok was zo klaar, er kwam geen patroon aan te pas. Twee rechthoeken bij de zij naden aan elkaar gestikt, de bovenkant gerimpeld en vastgezet aan een zwarte tricot tailleband, daar elastiek door geregen en vervolgens de onderkant omgezoomd. E presto: één stoere tienerrok voor madam.



















Voor het hemdje vond ik een leuk patroon met een racerback maar dat was toch niet helemaal wat J. wilde. Ze wilde een "normale" achterkant. Ik heb voor het achterpand de armsgaten van het voorpant aangehouden. De boordjes voor de armsgaten heb ik een beetje op het gevoel geknipt.
De turquoise versie was eigenlijk een test versie om te zien of het patroon goed paste. Ik werkte het hemdje af met omvouw elastiek in zebraprint in plaats van boordjes van stof. Het hemdje past goed en valt zo goed in de smaak dat het gewoon in de kast beland is.
De gele ruchesstof was trouwens een draak om mee te naaien. Het glibbert nogal en het was wat lastig om de ruches netjes door te laten lopen. Gelukkig bezit ik heel veel spelden en is het uiteindelijk goed gekomen. Verder weet ik nu dat ik voor een eventueel volgende keer toch écht een jerseynaald moet gebruiken want de stof is erg gaatjes gevoelig. Deze kleur is overigens uitverkocht bij www.stoffen.net maar er zijn nog meer leuke neonkleuren.



















De bolero is gemaakt van zwarte tricot. Het patroon was simpel om te volgen al was het wel lastig om de boord bij de ronding van de voorpanden plat te laten liggen. De volgende keer moet ik denk ik wat spelen met het stoftransport van mijn lockmachine. Ik denk dat dat het probleem wel op zal lossen. Maar na een stevige persbeurs met stoom zag het er allemaal redelijk netjes uit.
















Vooral de rok en het gele hemdje zijn favoriet. Ik vond ze in drie weken tijd al vier keer in de wasmand!




















Dossiers:

Rok
Patroon: eigen patroon
Stof: zigzag katoen in zwart-wit, rest zwarte tricot
Maat: ca. 152

Hemdje 1:
Patroon: Rio Racer Back Tank and Dress met de Tank Top Add on van Peek-a-boo Pattern Shop
Aanpassingen: het acherpand is bij de schouders breder gemaakt door de armsgaten van het voorpand te gebruiken
Stof: turquoise jersey uit de voorraad
Overig: omvouw elastiek met zebraprint, gekocht bij Elastic by the Yard
Maat: 10Y / ca. 152

Hemdje 2:
Patroon: Rio Racer Back Tank and Dress met de Tank Top Add on van Peek-a-boo Pattern Shop
Aanpassingen: het acherpand is bij de schouders breder gemaakt door de armsgaten van het voorpand te gebruiken
Stof: ruches tricot in neon geel
Maat: 10Y / ca. 152


Bolero:
Patroon: Y1302 Shrug uit het tijdschrift Young Image Spring-Summer 2013
Stof: zwarte jersey
Maat: 152















Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten