maandag 14 maart 2016

Havermout plaatkoek met (bos)vruchten

Soms vind je een recept dat meteen, vanaf de eerste versie, favoriet is. Ik heb dat met deze plaatkoek. Heerlijk! Iedere week bak ik hem een keer en altijd is hij binnen een paar dagen op. En niet alleen ik vind hem lekker, ook M. eet er graag van mee en J. proeft altijd maar vindt niet alle versies even geslaagd.




















Versies? Jawel, versies. Ik maak hem namelijk iedere keer met ander fruit zoals bramen, een mix van bramen en frambozen, alleen blauwe bessen maar ook gemengd zomerfruit. Ik gebruik uiteraard het liefst vers fruit maar dat is in deze tijd van het jaar niet te betalen. Daarom gebruik ik de doosjes diepvriesfruit van de winkel met de hamsters. Je voegt het fruit bevroren toe aan het beslag. Gaat heel goed en is net zo lekker. Alleen K. kan ik niet zo ver krijgen dat ze een stukje proeft. Wat de boer niet kent......


















Maar goed, het recept. Ik heb het recept gevonden op dit blog. Ik heb wat dingen aangepast maar veel is het niet.

Ingrediƫnten
100 gr havermout
100 gr amandelmeel
100 gr volkoren tarwemeel
3 eieren
100 gr boter
150 ml melk
100 ml honing
200 gr (bos)vruchten
3 tl bakpoeder
rasp van 1 citroen

Bereiding
- verwarm de oven voor op 180 graden.
- doe de havermout, amandelmeel, tarwemeel en bakpoeder in een kom.
- voeg de boter, honing en melk toe en meng het goed.
- boen de citroen schoon en rasp de schil boven het beslag. Voeg nu ook de eieren toe en roer alles goed door.
- voeg nu de vruchten toe aan het beslag en spatel ze er voorzichtig door.
- bekleed de bakvorm met bakpapier en schep het beslag in de vorm. Bak hem in 45 minuten gaar in het midden van de oven. Leg na ca. 25 minuten een stukje aluminiumfolie over de koek, anders wordt hij veel te donker.


















Voor een veganistische versie vervang je de eieren door 3 el lijnzaad en 9 el water. De boter vervang je door kokosolie en in plaats van honing gebruik je agavesiroop. De melk kan je heel goed vervangen door een plantaardige versie zoals sojamelk of amandelmelk.

Enjoy!
Marjolein


1 opmerking: