dinsdag 19 april 2016

Pauwenbroek

Nog twee maaksels en ik heb de kleding die ik van de winter voor J. maakte geblogd. Het duurde even voor ik er aan toe kwam, maar toch wil ik ze nog even laten zien.
























Vandaag een lange broek met een woeste print. Het is een print met pauweveren in overwegend rood en het is één van de lievelings broeken van J. Hij begint inmiddels te kort te worden maar ik heb - door mijn vooruitziende blik - de pijpen voorzien van een brede dubbele zoom. Ze kunnen dus nog langer gemaakt worden en dat is nu net een klusje dat ik binnenkort eens zal doen.

Zijnaad met ingezette halve driehoeken
























Nadat ik  haar maten opgenomen had, zocht ik de bijpassende maat van het patroon. Toen de broek zo ver in elkaar zat dat ze kon passen, bleek dat de broek bij de heupen en taille toch echt te strak was. En dan moesten de rits (in de zijnaad) en de tailleband nog gedaan worden! Dat werd improviseren. Ik heb aan beide zijkanten een driehoekig stuk er tussen gezet. De naden heb ik, net als de overige naden, doorgestikt waardoor het geen noodoplossing maar een design element werd. J. was er in ieder geval erg over te spreken en de broek krijgt nauwelijks de binnenkant van haar kast te zien.

Rits met ingezette halve driehoeken
























Dossier:

Broek
Patroon: broek 123 uit de bijlage van Knippie 5-2015

Stof: stretchsatijn gekocht op de stoffenmarkt in Utrecht
Maat: 158
Aanpassingen: zijstukken ingezet bij de zijnaden, zomen verlengd zodat de lengte aangepast kan worden, de zakken voor heb ik weggelaten.

Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten