maandag 22 juni 2015

Nachtgoed voor de dames

Eén van de soorten kleding die ik graag naai is nachtgoed. Het wordt elke dag gedragen, is over het algemeen makkelijk om in elkaar te zetten en je krijgt de kans om met leuke stofjes te spelen die overdag niet of nauwelijks gedragen zullen worden.

Mijn oudste dochter J. draagt graag nachthemden, lange T-shirts eigenlijk. Laatst kwam ze bij me met de vraag of ik er niet één voor haar kon maken. Na even nadenken zei ik dat dat vast wel zou lukken en samen hebben we toen stofjes uitgezocht. Ze hoefde niet lang na te denken: de smileys moesten het worden! De stof was snel besteld en gewassen maar toen het patroon nog... Ik heb gezocht maar vond niets wat haar goedkeuring weg kon dragen (tja, ze is ruim 10 en heeft inmiddels zo haar eigen ideeën over kleding!) tot ik me bedacht dat ik een bestaand T-shirt patroon wel aan kon passen. Zo gezegd zo gedaan. Ik gebruikte het Schoolbus T-shirt patroon van Oliver & S. Ik verlengde het patroon naar de gewenste lengte, voegde bij de zoom aan beide zijkanten 5 cm toe en trok vervolgens een lijn van de zoom tot iets boven de taillelijn.


 
 
De paarse versie was als eerste klaar. Na een nacht slapen werd hij goed gekeurd máár..... of de halslijn iets lager kon. Natuurlijk kan dat! Dus voor versie twee heb ik de halslijn voor 3 cm verlaagd. Nu is hij perfect!
 























Voor mijn jongste dochter K. maakte ik twee "blote benen pyama's". Zij draagt graag een broekje in bed en vind het idee van een "jurk" in bed een beetje raar. Ze wilde graag ook een smiley pyama en ik had nog genoeg over van J. haar slaapshirt dus dat was geen enkel probleem.
























Pyama 2 is een roze versie met knalgroene sterretjes die ik al meer dan een jaar in de kast had liggen. De biezen bij de hals en de mouwen zijn gemaakt van een restant roze tricot met donkerroze stippen.
Het patroon dat ik hier volgde is het "Summer PJ's" patroon van de Peek-a-Boo Pattern Shop. Een geweldig patroon dat ik vorig jaar al eerder gebruikte. Ik was alleen vergeten dat de broek vrij smal uitvalt met als gevolg dat de pijpen een beetje omhoog kruipen. Bij een volgende versie voeg ik aan de buitennaad van de pijpen een cm. toe.

















Dossiers:

Nachthemden J
Patroon: aangepaste versie van het Schoolbus T-shirt van Oliver & S
Stof: jersey met smiley print in wit en paars (helaas uitverkocht)
Maat: 10y / 152

Pyama's K
Patroon: Summer PJ's van Peek-a-Boo Pattern Shop
Stof: jersey met smiley print in paars (helaas uitverkocht), stippen jersey en sterren jersey
Maat: 4T / 104

Marjolein

Alle stoffen kocht ik bij www.stoffen.net

Geen opmerkingen:

Een reactie posten